Sporten halveert de kans op een depressie.

Het was al langer bekend dat bewegen de kans op een depressie aanzienlijk verlaagt. Maar het Trimbos Instituut heeft nu onderzocht dat sporten de kans op het ontwikkelen van een psychische stoornis met maar liefst 50% vermindert. Het gaat dan om depressies, fobieën en alcoholverslaving. Daarnaast zorgt sporten ook voor een sneller herstel na een psychische stoornis. Het onderzoek leerde dat mensen met een recente psychische stoornis na drie jaar anderhalf keer vaker hersteld waren van hun ziekte dan mensen met een psychische stoornis die niet sporten.

Een tot drie uur per week actief sporten is al voldoende om het positieve effect te bereiken. Het bleek verder niet zo dat meer dan drie uur sporten resulteert in een nog beter effect.

Nationale sportdag op Blue Monday
Januari staat bekend als een grauwe maand. De derde maandag in januari, Blue Monday, is zelfs de meest deprimerende dag van het jaar. We realiseren ons in de derde week van deze grauwe maand dat het opnieuw niets is geworden met onze Goede voornemens. We roken weer, sporten te weinig, drinken te veel en lopen allang weer sikkeneurig rond. Velen hebben teveel uitgegeven met de feestdagen en zitten nu op zwart zaad, terwijl de rekeningen binnenstromen. En het duurt nog maanden voor de vakantie in zicht is.

Je zou er inderdaad depressief van worden. Bewegen dus! Of probeer een van deze andere elf natuurlijke anti depressiva. En volgend jaar organiseren we een nationale sportdag op Blue Monday.

Auteur: Matthijs Sienot.

 
Bron: Odemagazine.nl
Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: